Welcome to my blog..

Feel free to read/copy anything and please put the reference link to original source.
Share your blog link at the bottom of this page.

my sharing server : http://172.25.169.224/
How to download : http://rionix88.blogspot.com/2011/04/rionix-sharing.html
Other Sharing site : http://rionix88.blogspot.com/2011/01/ump-sharing-links-2.html

buat duit : http://rionix88.blogspot.com/2011/01/buat-ump-sharing-buat-duit.html

How to build server : http://rionix88.blogspot.com/2011/01/kaedah-membuat-ump-sharing-server.html

06 April 2009

Hakikat dan Syariat

Aku pernah terjumpa pasal perdebatan ni kt internet. Ada lak yang fahaman ilmu hakikat la hape la. Lalu mereka berkata taraf mereka lebih tinggi dari manusia lainnya yang hanya belajar ilmu syariat. Mereka pula belajar hakikat. Kononnya belajar mengenal tuhan. Mengenal Muhammad. Zat Allah. Zat Muhammad.

Pastu ada buku Hakikat insan kat pasaran oleh Haji Ahmad Laksamana. Buku "Rahsia Mengenal Diri" oleh sape x ingat. Lalu ada yang mendakwa bertemu dengan Allah. Dengan Muhammad. Ada pula mandi wajib dengan celup jari. Sembahyang mereka lebih diterima Allah lebih dari orang Syariat.

Dan mereka berkata hakikat x perlu dipertikaikan dengan syariat. Ilmu lain2. Apa yang lain? Ada 2 islam ke? Islam hakikat ngan Islam Syariat? Ibarat belajar Matematik dan berkata Matematik Syariat berbeza dengan Matematik Hakikat. pelik2.

Pastu kononnya nak baca buku hakikat kena bersihkan hati. Nak bersihkan hati kena baca buku tu dulu!!! Abes tu nak stat dari mana dulu?? Ada pulak yg kata zat kita zat Allah. Zat Allah zat kita. Mereka pun buat ikut sukati saja. "Allah ada dalam aku. Ayat aku ayat Allah." Abes tu suma manusia sama ke? Suma masuk syurga? xkan zat Allah masuk neraka?
Ibarat makan gula.
Sorang cakap "Nak makan gula kena belajar hakikat gula dulu. Kenapa ia manis. Apa struktur molekul gula. gula begini gula begitu. Baru boleh makan,"
Sorang lagi cakap. "Makan la gula dulu. Baru la tahu gula manis ke x. X perlu belajar tinggi2 utk rasa manisnya gula."

Lalu mereka menolak AlQuran dan hadis. "x perlu semua tu," kata mereka. Ilmu mereka direct datang dari Allah. xde hijab. Belajar terus dari Allah. "Al Quran kena melalui Malaikat dan Muhammad," kata mereka lagi.

Kononnya nak mencapai tahap sufi. Belajar ilmu hakikat aje da bole masuk syurga. Korang ikut jalan siapa tu? Jalan yang Muhammad tunjuk ke?


"Sesungguhnya aku ini lebih mengetahui daripada kamu akan makrifat Allah dan aku lebih takut kepada-Nya daripada kamu; tetapi aku bangun, tidur, berpuasa, berbuka, menikah, dan sebagainya; semua itu adalah sunnah Barangsiapa yang tidak senang dengan sunnahku ini, maka ia tidak termasuk golonganku."

Rasanya ilmu ni start kat Jawa kut. Islam dah sempurna. xyah nak tambah benda2 baru yg tahape2. Ikut je apa yg rasulullah ajar.
----
Kategori : Akidah
Tajuk :
FATWA TENTANG AJARAN JAHAR BIN DUMIN (ILMU HAKIKAT)
Isu :

Fatwa :

(1) Ajaran Jahar bin Dumin (Ilmu Hakikat) didapati menyeleweng daripada ajaran Islam yang sebenar. Oleh yang demikian, umat Islam dilarang mengamalkan ajaran itu.

(2) Orang-orang Islam yang telah belajar dan mengamalkan ajaran Jahar bin Dumin di mana-mana jua berada hendaklah segera bertaubat serta memohon keampunan kepada ALLAH Subhanahu Wata’alla.

Rujukan Pewartaan : Sel.P.U. 47.

----

rionix ~ takut sesat bila naik bas.

No comments:

Post a Comment

Blog Exchange