Welcome to my blog..

Feel free to read/copy anything and please put the reference link to original source.
Share your blog link at the bottom of this page.

my sharing server :
How to download : http://rionix88.blogspot.com/2011/04/rionix-sharing.html
Other Sharing site : http://rionix88.blogspot.com/2011/01/ump-sharing-links-2.html

buat duit : http://rionix88.blogspot.com/2011/01/buat-ump-sharing-buat-duit.html

How to build server : http://rionix88.blogspot.com/2011/01/kaedah-membuat-ump-sharing-server.html

28 March 2011

Nancy Drew [2007]

Emma Roberts, Josh Flitter, Max Thieriot, Rachael Leigh Cook, Tate Donovan


EMMA ROBERTS stars as the resourceful teen detective, who leaves her friendly hometown of River Heights for the West Coast and enrolls at Hollywood High School. There, her unique personal style immediately sets her apart from her self-absorbed, fast-living peers, especially reigning fashionistas Inga and Trish, who can't quite figure her out but know that everything about her is different--from her super-smarts and retro manners to her perfect picnic lunches and penny loafers.

Their less-than-warm reception might bother the average new girl in town, but not Nancy. She has more important things to think about--namely, a brand new mystery.

Even though she promised her worried Dad (TATE DONOVAN as Carson Drew) that she'd quit the "sleuthing" business, it isn't long before Nancy gets a lead on one of the greatest unsolved cases of all time: the mysterious circumstances surrounding the death of famous actress Dehlia Draycott. It happens that the Drews are staying in the former Draycott mansion, long reputed to be haunted and now a site where some very strange things have been happening. How could she resist?...


26 March 2011

I am Sam (Korean Series)

I'm Sam EP 01-16 END


The story focuses on the conflicts between the young teachers and the problems that high school students have. Jang Yi San is a timid and incompetent homeroom teacher who has to teach the only daughter of a highly dangerous mob leader, Eun Byul. Eun Byul is a new student at MyungMoon High with little drive to succeed.



(ump kk 123)

25 March 2011

Aididleaks: Greed? Right On The Money.


Greed? Right On The Money.

Bernama - Tue, Mar 22, 2011 11:03 AM MYT

KUALA LUMPUR, March 22 (Bernama) - Is it true that some of us are not concerned over other people''s ''woes''? Is our society, known for its courtesy and politeness, has now turned greedy?

Several incidents that happened early this year had shown the ''true face'' of some Malaysians. Last February, the whole nation was in disgust after reading about the vain pleas of trailer-lorry driver Ahmad Rozlin Ahmad Murad. His pleas were for passers-by to help his friend and co-driver, whose body was pinned in the vehicle. The trailer-lorry was earlier involved in a road crash. Ahmad Rozlin''s pleas were ignored as some passers-by were more concerned with grabbing rice sacks that had fallen from the trailer-lorry.

A month earlier, a 4-wheel drive vehicle that carried more than RM$70,000 in coins crashed at KM 244, North-South Highway near the Pedas exit. What happened afterwards was a ''rush and grab'' for the coins by passers-by who had stopped their vehicles, despite the vain pleas from the 4-wheel-drive vehicle''s driver. The rush and grab ''carnival'' did not stop despite the presence of the traffic police and highway personnel there. Fortunately the crash victims escaped with light injuries.

Another similar incident happened the same month. A van carrying a consignment of yoghurt drink (a well-known brand) crashed at KM 424.9 of the North-South Highway near Bukit Tagar. What had happened next? Several drivers of other vehicles stopped but not to help the victims. Instead they were busy picking the yoghurt containers.


These incidents had drawn the public''s response including that from the ulama and intellectuals. Perak Mufti Tan Sri Dr Harrussani Zakaria, according to news report, said the money taken was ''haram'' and must be returned to its rightful owner. The adviser to Johor Islamic Religious Council (MAIJ) Datuk Nooh Gadut had similar views. He said the passers-by should have assisted the victims and returned the money instead of taking advantage over the situation. He said the incident should not have happened in a Muslim nation like Malaysia.


What is happening to the Malaysian society? It is only nine years to go for Malaysians to achieve Vision 2020. We are also in the midst of making the 1Malaysia concept a success. But is our society ready for these objectives.

Universiti Sains Malaysia''s (USM) Social Science lecturer Dr Intan Hashimah Mohd Hashim said she viewed the incidents in two aspects. First, the factor that passers-by failed to help accident victims. Second, why people were willing to steal/take away items from the scene of accidents? According to the social science expert, such attitude has got nothing to do with the courteous Malaysian values but more of the ''by-stander effect''. Social psychology studies have shown that the inclination to help would be reduced due to the presence of many people at the scene.

"The presence of many people at the scene may make a person to feel that the responsibility of helping the victims does not fall on his shoulders alone. In fact many would feel that other people should be helping the victims instead of himself. Hence they are reluctant to help".

Dr Intan Hashimah feels that this phenomenon frequently occurs in the society including that in the western countries. The urgency to help would come if only one or two persons are around at the accident scene. About the second aspect, Dr Intan Hashimah is in the view that it is related to the sense of responsibility.

"In the second situation, those who stole from victims at accident scenes usually numbered more than one and they did not know the victims. Furthermore, there were many others who did the same. This had reduced the guilt and shame in them. They did not fear being apprehended as the authorities were not around", she said.


There could be several possibilities that lead to the lackadaisical attitude. For Dr Intan Hashimah, this is not linked to the moral deterioration in the society but more of the ''situation factor'' that drove someone to commit such an act.

"In this situation, the society needs a role model. If someone helps a victim and another prevents the others from taking the things away, other by-standers would also do the same. What we need is a role model that shows positive values which can push the others to do the same. I believe there are still many good Malaysians but they do not know what to do in case of emergencies", said Dr Intan Hashimah commented. The social psychologist said she does not see that Malaysians have begun to lack the caring and courteous values.

"However they practise that on people they know and not on others who are unknown to them. We need to be sensitive to all and not only to people that we know". Dr Intan Hashimah said educating adults on this aspect is different, unlike teaching children and students. All individuals need to inculcate the caring concept themselves.

"Then, we will not hesitate to help accident victims, avoid stealing from them and do not wait for others to render help", she added.

Olahan Daripada Perkara Bersangkutan:

TakBernama - Rabu, 23 Mar 2011

POKOK SENA, 23 Mac (TakBernama) - Adakah benar sesetengah mala'un dalam masyarakat Melayu itu tak kesah langsung tentang kesusahan dan kerugian orang lain? Dalam masyarakat Melayu kita, yang mana dahulunya diakui mempunyai sifat lemah-lembut dan berbudi-pekerti, sekarang ini ramai yang dah berubah macam lanun di daratan dan sudah banyak yang berperangai macam cacing kerawit?

Beberapa insiden telah berlaku dalam setahun kebelakangan ini yang telah memberikan "gambaran yang sebenar" tentang perangai tamak-haloba sesetengah orang Melayu. Awal tahun lepas, begitu ramai anak ntah sapa-sapa telah menyertai satu skim piramid yang dinamakan Hyprobulksms(atau nama timangannya - Hyprakbullshit), dan dalam usaha seorang lanun bernama Hairul Nizam Hashim untuk mengaut keuntungan macam pundek (oh, bersama dua beradik Mohd Fareez Zainal dan Mohd Faizal Zainal), dia telah mencanang dan mengabui ramai anak Melayu untuk join perniagaan laghanya. Berpuluh ribu anak Melayu telah bersedekah duit free naik ke atas piramid yang dibinanya, yang mana akhirnya, pejabat Hyprakbullshit diserbu oleh pihak KPDNKK pada Sept 2010, dan mereka mendapati syarikat tersebut tidak mempunyai lesen AJL yang sah, dan sebenarnya mengamalkan kerja firaun... well, macam firaun. Ada beberapa ketul anak firaun yang berjaya mengaut keuntungan berpuluh ribu hengget, tetapi yang jauh lebih ramai lagi, dapat minus zero. Akhirnya, begitu ramai orang Melayu kecundang masuk longkang yang ada taik, dan masing-masing tidak dapat keuntungan yang dijanjikan. Hyprakbullshit tu adalah skim piramid dol? Keuntungan wadefak?

Walaupun telah dicap sebagai penipu dan penyamun, Hairul Nizam dan dua lanun lagi itu masih tidak berputus-asa, dan awal tahun ini, telah melancarkan satu lagi skim piramid, kali ini dengan ada lesen AJL (yang pasti KPDNKK dah kena kelentong buta-buta la tu), dan daripada plan pemasaran terbaru mereka - nampak gayanya sama aje - skim piramid jugak. Tukar nama udah. Sekarang bukan lagi Hyprakbullshit, tapi Hyproblast (atau nama timangan baharunya - Hyprakbahalol). Entah macamana KPDNKK boleh luluskan pulak kali ini, selepas 3 lanun tak sedar diri itu mengaut jutaan ringgit daripada skim piramid terdahulu, tanpa masuk jail pulak tu, hanya pihak KPDNKK yang boleh jawab. Sementara itu, ahli-ahli Hyprakbullshit yang dah bungkus tu, ramai yang dah menangis, ramai yang dah mengamuk, dan ada yang nak menyaman HyperNet Resources, supaya mengembalikan wang mereka yang masih sangkut sebelum ini. Itulah orang Melayu - yang lanun terus-menerus jadi lanun, tanpa rasa bersalah, dan tak kesah langsung dengan ramainya orang Melayu lain yang dia dah kencing. Tapi, yang menakjubkan, ramai jugak anak-anak angkat lanun yang dah pernah kena kencing dulu masih tak serik-serik jugak lagik, dan ada yang masih nak join Hyproblast ini pulak. Al-mangkok terhayon macam tulur unta padang pasir.

Pada tahun 2010 juga, terdapat kes Login Facebook Get RM100 atau Infinity Downline, ciptaan orang Yahudi Amerika yang diimport ke Malaysia oleh Morgan dan Celya Tay alkafirun suami-isteri, tetapi ditujukan kepada anak-anak Melayu dungu dan bahalol yang masing-masing ada akaun facebook. Jadi, masing-masing bebudak Melayu tu semua sebok la nak mengemis RM100 duit orang lain tanpa segan-silu, sedangkan menatangnya adalah skim piramid yang dah jelas nak mampos. Tarak sekolah betul anak-anak Melayunya pun sekor-sekor. Jadi mainan orang alkafirun sewenang-wenangnya, dan itu pun dia orang tak perasan.

Dalam bulan ini pulak, terdapat satu kes yang baharu sahaja terbongkang. Pada 1 Mac 2001, Aididleaks telah memberikan pencerahan tentang skim piramid mangkok-hayon yang baharu sahaja dilancarkan oleh Melayu fasik@munafiq, yang dinamakan sebagai Profitnetwork.biz, RM200 satu kepala, bila join dapat cermin-mata kartun harga RM5 - bongok takleh diajar langsung anak-anak sakai PNG yang join skim piramid yang ini. Pada 17 Mac 2011, pejabat syarikat tersebut telah diserbu oleh pihak berkuasa dan barang-barang kat ofis serta server syarikat abis semua kena sita. Ntah ada kaitan dengan Aididleaks ntah tidak (tapi, "ada aku kesah?", kata pengarang Aididleaks). Sementara itu, ahli-ahli Profitnetwork.biz yang masing-masing dikategorikan sebagai "pelebur" yang rata-ratanya adalah anak Melayu yang tarak sekolah, sekarang ini masing-masing merayu kepada pihak syarikat penganjur untuk memulangkan modal seciput yang telah mereka leburkan beberapa minggu lepas. Ini macam kes anak-anak angkat penyamun mengomplen bahawa bapak penyamun tak bertimbang-rasa dan perangai macam cibai. Dan kini, sudah ada yang mengeluarkan kata-kata sayu tetapi sumbang, di forum carigold dengan bunyinya, "kat akhirat nanti aku akan tuntut TT". Adik, ko tu buat skim piramid adik. Engkau dan bapak angkat ko yang lanun tu semua akan sama-sama masuk neraka adik oi (kalau ko teruskan kerja fasik dan munafiq korang tu, dan masih jugak tak tobat sampai ke penghujung hayat, tapi itu Allah sahaja yang tahu).


Insiden-insiden tersebut telah mendatangkan pelbagai reaksi masyarakat di alam siber, termasuklah komentar-komentar daripada En. Azwan, Pn. Rose, Cik Chek Chun, En. Hyelbaine, En. Osip, Pn. Ilufyou dan banyak lagilah kak. Pengarang Aididleaks, En. Aidid Mu'addib, berpendapat bahawa (walaupun pendapatnya adalah pendapat peribadi, dan beliau tidak memaksa sapa-sapa dalam dunia ni supaya ikut cakap dia) wang rezeki yang diperolehi dengan cara penipuan skim piramid dan penganiayaan MLM sebegini perlu dipulangkan kepada masing-masing downline yang telah dikencing tu semua, dan jika tidak, berkemungkinan besar wang tersebut akan menjadi darah-daging yang hitam legam di dalam sanubari pengamal MLM-SP itu sekor-sekor bang. Ini disebabkan yang haram itu adalah haram, yang shubahah itu adalah shubahah, dan jika wang-ringgit tersebut diperolehi dengan kelentongan dan kelencongan yang tidak wajar, serta diperolehi pula dengan mengakibatkan kerugian buta-buta daripada anak-anak Melayu yang dungu-piang - memakan rezeki sebegini sudah pasti akan menyebabkan kehidupan mereka yang terlibat itu tidak berkat. "Walau bagaimana pun, ianya hanyalah pendapat peribadi dan kalau korang tak nak dengar cakap aku, lantak ko la dol", ujarnya lagi.


Apa yang telah berlaku di dalam masyarakat Melayu sekarang ini? Hanya 9 tahun sahaja lagi untuk rakyat Malaysia mencapai Wawasan 2020 yang dilancarkan oleh Che Det suatu masa dahulu. Kita semua juga sedang dalam proses untuk menjayakan satu lagi "projek maya" atau "projek konsep" kerajaan Malaysia, iaitu kempen 1Malaysia. Adakah rakyat Malaysia bersedia untuk mencapai objektif yang telah dirancang tersebut, dengan ramainya umat Meleis yang ada perangai tamak-haloba dosa-pahala-apekebenda-gua-tak-tau-janji-gua-kaya yang diamalkan oleh sesetengah anak Melayu yang nampaknya kelihatan tak cukup didikan agama sungguh, dan agaknya tido aje keje semasa kelas agama rakyat, semasa mereka baru mumaiyiz dulu? Emak-bapak sebok bekerja, jadi mereka dengan rela menyerahkan tanggung-jawab didikan agama kepada cikgu-cikgi di sekolah, yang mana ada sesetengah cikgu pulak hanya buat kerja sambil lewa aje pun, bukan anak dia orang, apa nak kesah? Lagipun, emak-bapak murid-murid tu semua pun sambil-lewa gak kan?

En. Aidid Mu'addib, CSI (UKM), pegawai CSI tak bertauliah langsung di alam siber dan blog-memblog, mengatakan bahawa beliau melihat insiden ketamakan umat Melayu ini daripada dua sudut. Pertama, faktor bahawa pegangan agama ramai umat Melayu yang sangatlah "joker/badut". Kedua, dari sudut kenapakah bebudak Melayu itu senang sungguh kena kelentong dengan dakyah alkafirun dalam kesah mencari rezeki cara MLM-SP. Kajian psikologi majmuk menunjukkan bahawa, sifat lemah-lembut dan berbudi-bahasa tidak bersangkut-paut langsung dengan sifat tamak-haloba dan kencing-mengencing bila wang-ringgit adalah bahan yang dijadikan tumpuan di kalangan orang Melayu tu. Sesetengah mereka memang manis mulut dan lemah-longlai percakapan, tetapi bila nampak aje kelibat duit, mulut manis yang itu jugak digunakan untuk mengabui mata downline untuk mengaut keuntungan mirip cara orang yahudi - daripada kaum-kerabat dan sahabat-handainya sendiri. Itu yang banyak putus silaturrahim tu, bila MLM-SP dah jadi amalan yang berleluasa dalam masyarakat.

"Dengan adanya ramai bebudak Melayu yang tak berpelajaran tinggi tetapi perasan gah genius dalam bidang ekonomi, dan ditambah dengan keadaan sosioekonomi orang Melayu yang sentiasa di bawah paras yang dikehendakinya, maka keadaan dimana ajaran agama yang diketepikan, dan ajaran upline dan syarikat MLM pulak yang diutamakan, akan terus wujud di kalangan bebudak yang dungu-piang tadi", kata En. Aidid Mu'addib dengan rasa kesal macam nak tercirit. Ini disertai pula dengan teknik "brainwashing" yang dilakukan oleh mastermind (baik alkafirun, mahu pun alfasikun) kepada umat bahalol-sengap-bingai seperti Razalicordyceps (contohnya la) - maka usahkan bebudak muda, si tua-bangka (yang sepatutnya jadi pemimpin golongan muda) juga ramai yang sudah menjadi lanun MLM-SP dengan bangga dan tanpa rasa bersalah, dan ada juga yang perasan bahawa dia sedang melakukan suatu ibadah agama dan berasa bahawa dia menyumbang kepada masyarakat dengan cara membantu downline-downline nya mencari "rezeki berkat" secara penganiayaan dan kelentongan MLM-SP ini.

Aidid Mu'addib berpendapat bahawa perkara ini bukan sahaja berlaku kepada umat Islam, malah ianya telah berlaku di semua kaum dan di mana-mana negara sahaja di dunia ini. Cuma perbezaannya, kalau orang yahudi, chayanunalip dan omputeh yang lintah-darat, kerja MLM-SP ini memang mereka kata halal, sebab definasi "halal" kepada mereka itu sangat jauh berbeza dengan definasi rezeki halal yang diamalkan oleh umat Islam. Walaupun begitu, ada juga segelintir omputeh di Amerika yang berjuang untuk mendedahkan dan mendidik masyarakat mereka tentang kepincangan dan ketidakadilan perniagaan sistem MLM yang sudah jadi amalan kaum alkafirun sejak turun-temurun. Kita dapat lihat pelbagai persatuan dan pergerakan NGO di Amerika yang bertungkus-lumus menyebarkan maklumat tentang dakyah MLM yang terlalu merugikan masyarakat dan mengayakan segelintir lintah-darat yang tiada peri-kemanusian di sana. Ini boleh dijadikan iktibar untuk umat Islam. "Malu la woi! Orang kafir pun tahu MLM-SP ini adalah satu kaedah perniagaan yang lahanat, orang Islam pulak apa cer?", ujar En. Aidid Mu'addib.

Daripada sudut kedua pula, kenapakah terlalu ramai bebudak Melayu itu senang sungguh kena kelentong dengan dakyah alkafirun dalam kesah mencari rezeki cara MLM-SP, ianya berkait rapat dengan IQ level umat Melayu itu, serta tahap pendedahan mereka terhadap realiti perniagaan yang rata-rata sama sekali tidak difahami dengan mendalam. Orang Melayu itu turun-temurun bukanlah satu kaum yang cekap berniaga seperti chayanunalip, dan sekarang dengan peningkatan sedikit taraf ekonomi orang Melayu, dan adanya peluang perniagaan yang disediakan oleh kaum alkafirun, dan dengan berkembangnya kemudahan internet dan blog-memblog - maka ramai bebudak Melayu hingusan sekarang dah sebok pulak nak jadi jutawan taik kucen. Nak jadi jutawan, tetapi sekor-sekor tak faham bahawa MLM-SP itu adalah satu cara untuk kaya dengan mengencing orang lain seramai mungkin. "Like I said, I sure love pussy. But these kids who want to be millionaires by being parasites to their own people via the method of MLM-SP, are really cat-shit and pussy-dumbass!" kata Aidid Mu'addib dalam bahasa omputeh pulak dah.


Terlalu banyak kemungkinan kenapa orang seperti Razalicordyceps, Joejambul, Hishamlintah dan lain-lain mala'un pengamal MLM-SP yang tak sedar diri tu semua, jadi terlalu lemau macam cipan yang dah nazak kat zoo negara. Aidid Mu'addib berpendapat (Tak sudah-sudah la ko nak kasi pendapat erk? Blog aku, suka ati aku laaa... eh! eh!) bahawa perangai lintah-darat pengamal MLM-SP yang telah berjaya diterapkan oleh orang alkafirun dalam sanubari orang Melayu itu sejak bertahun dahulu lagi. Dengan sempoi pihak alkafirun tersebut telah menghasut dan memujuk sesetengah orang Islam yang lemau dengan janji manis kekayaan yang cepat dan senang, walaupun pada dasarnya, kalau ada sorang orang Melayu jadi millionaire, dah ada 9 orang alkafirun dah jadi 10 kali ganda millionaire... dan 1,000 atau 10,000 atau 100,000 orang Islam lain pulak dah tercirit darah, menanggung kerugian.

"Dalam hal sebegini, ahli masyarakat yang lemau tetap akan lemau, yang dungu-piang tetap kekal sengap-bingai, tak kesahlah bagaimana sekali pun kalau ada orang yang nak membantu memberi pencerahan tentang dakyah tamak-haloba wang-ringgit bawaan alkafirun tersebut. Usaha aku untuk kasi maklumat dalam Aididleaks pun ramai orang Melayu cakap aku dengki dan busuk hati tak bertempat", kata Aidid Mu'addib sambil menghembus nafas seperti awekz yang menyesal kesakitan selepas kena romen dengan BFnya.

Dalam perkara sebegini, masyarakat Melayu memerlukan pemimpin yang prihatin dan faham 'basic economics' (basic pun jadi laaa...) dan tidak terikat dengan aspek kewangan dan pengaruh komersial daripada sektor perniagaan lahanat seperti MLM-SP, di mana seorang ahli politik seperti itu, perlu cekal dan berwibawa, dan perlu pula berusaha dengan gigih dan tekun untuk membantu masyarakat, sekaligus berusaha untuk menerangkan kepada ahli-ahli politik lain supaya mereka itu semua belajar untuk ambik port kepada nasib bebudak Melayu yang saban hari kena kelentong dengan alkafirun dan alfasikun di Malaysia ini. "Kalau harapkan Aidid Mu'addib ntah sapa-sapa tu menulis blog antiMLM-SP, dengan tekad supaya umat Melayu sedar dengan dakyah dajjal wang-ringgit ni, tak akan sampai ke mana pun bang. I'm just a small fish", komen Aidid Mu'addib lagik.

Selain daripada ahli politik (ntah boleh berlaku ntah tidak), setiap lapisan masyarakat perlu juga prihatin dan dapat belajar daripada apa yang sedang berlaku sekarang dalam isu perniagaan MLM-SP. Dengan adanya penyakit tamak-haloba wang-ringgit yang telah berjaya diterap dalam segelintir masyarakat Melayu itu, ianya perlu dibendung dengan penyebaran maklumat yang benar, penuh saintifik dan ada penerangan matematik yang sahih. Diharap juga emak-bapak generasi terkini dapat mendidik anak-anak mereka supaya jadi orang yang kuat pegangan agama dan dapat juga menasihati anak mereka supaya belajar kat sekolah sampai abis fompai - dan jadi orang yang terpelajar bila dah besar nanti, dan bukan pulak jadi mat rempit atau mat-pet. Pegawai CSI tidak bertauliah yang ada blog Aididleaks keparat tersebut juga menyarankan supaya guru-guru yang membaca Aididleaks dapat berdiskusi dengan anak-murid di kelas masing-masing tentang dakyah serta bahayanya sistem perniagaan MLM-SP sebegini. Untuk pembaca-pembaca lain yang bukan cikgu pulak, ajar sapa-sapa yang korang boleh ajar - diskus isu ini di mana sahaja dan dengan sapa-sapa sahaja, supaya maklumat berguna ini dapat tersebar luas.

"Masyarakat Melayu perlu berubah dan tidak terus-menerus percaya buta-buta dengan janji-janji kekayaan yang merapu daripada bangsa lain. Orang Melayu juga perlu berfikiran lebih matang dan tidak hanya memikirkan tentang apa sahaja sumber rezeki yang dia boleh kaut dengan cara apa sekali pun, untuk dirinya sendiri, sedangkan akibat kepada orang Melayu lain tidak pernah terlintas di hatinya. Hati yang sebijon macam hati orang alkafirun MLM-SP tu sume perlu dikikis - it's selfish. Kebajikan dan kesejahteraan masyarakat Melayu sejagat adalah lebih utama daripada mana-mana orang Melayu perseorangan. Kita ni bukan orang yahudi. Fikirkan jugak dik, ada ke logik omputeh dan chayanunalip tu memang bersungguh-sungguh nak kasi orang Melayu jadi kaya-raya? Fikir boy... fikir dalam-dalam? Bangang ka apa?", soal Aidid Mu'addib lagik, sebelum dia berlalu pergi dengan muka yang murung dan penuh tanda-tanya. Macam ada misteri gitu.


18 March 2011

Ketika Cinta Bertasbih (Drama)

Ketika Cinta Bertasbih
Episod 1-7 (incomplete)

Melanjutkan kesuksesan Film Ketika Cinta Bertasbih yang diangkat dari novel karangan Habiburrahman El Shirazy, RCTI bekerja sama dengan Sinemart meluncurkan sebuah Sinetron Ramadan yang dikemas secara menarik dan menggugah yang berjudul Ketika Cinta Bertasbih Special Ramadan.

Sinetron Ketika Cinta Bertasbih Special Ramadan, merupakan sinetron yang ceritanya digarap sebagai kelanjutan filmnya yang fenomenal dan telah sukses disaksikan jutaan penonton di Asia Tenggara. Sinetron ini akan menyajikan tontonan yang penuh konflik internal yang akan memberikan pelajaran hidup bagi pemirsa di rumah selama bulan Ramadan.

"Kesuksesan novel dan film Ketika Cinta Bertasbih yang dinikmati jutaan penggemar Indonesia, ingin kami hadirkan ke layar kaca RCTI. Seperti yang kami ketahui, novel dan film Ketika Cinta Bertasbih juga sarat akan nilai moral dan syariat Islam yang tentunya akan menjadi kisah penyejuk bagi pemirsa selama bulan Ramadan.

Kami berharap Sinetron Ketika Cinta Bertasbih Special Ramadan dapat menjadi tonggak sinetron yang benar - benar religius, yang mengangkat kisah hidup anak manusia sehingga bisa memberikan pencerahan bagi pemirsa RCTI tentang bagaimana menyelesaikan setiap masalah dalam kehidupan secara Islami," ungkap Ibu Harsiwi Achmad, Director of Programming and Production RCTI.

Sinetron yang disutradarai oleh Chaerul Umam ini, menceritakan tentang Pesantren Daarul Quran yang terletak di desa Wagen, yang merupakan pesantren terbesar di Jawa Tengah bagian selatan. Pesantren itu diasuh oleh ulama kharismatik yaitu Kyai Luthfi Hakim. Suatu waktu Kyai Luthfi Hakim harus menunaikan nadzarnya, tinggal di samping Masjidil Haram selama enam bulan lamanya.

Sepulang dari Madinnah, beliau memberikan amanah untuk mengasuh pesantren kepada menantunya Azzam yang akan diperankan oleh Kholidi Asadil Alam dan putrinya Anna Althafunissa yang akan diperankan oleh Oki Setiana Dewi.

Masalahpun datang pada saat seorang remaja putri pecandu narkoba bernama Aprilia yang diperankan oleh Tsania Marwa menjadi penghuni pesantren.

Download :

Facebook :

17 March 2011

You're Beautiful (Korean Drama)

You're Beautiful Episode 1-16 END

You're Beautiful (Hangul:미남이시네요, Romanized: Minami Shineyo, literally You're a handsome man) is a South Korean drama about a fictional boy band A.N.Jell and the relationship between its members when a female, posing as her twin brother, joins the group. The series aired from October 7 to November 26, 2009 on the Korean network SBS. It starred Park Shin-hye, Jang Geun Suk, Lee Hong Ki and Jung Yong Hwa.
A story about the behind-the-scenes life of an idol group called “A.N.JELL”, their difficulties, love and career.
Tae Kyung and On Yu  and Shin Woo are in search of a new member for their idol group. However at the last minute, the member suffers an injury and his twin sister, Mi Nyu, steps in to disguise as him.
Park Shin Hye will play Go Mi Nam (male) & Go Mi Nyu (female), a pair of twins who ends up switching places when Mi Nam gets into an accident after being selected as 1 of the four members of “A.N.JELL”.

Download :
For UMP KK1,2,3

~ rionix ~

09 March 2011

HAQ [2011]


Kisah ini memaparkan kehidupan tradisional keluarga Melayu di sebuah kampung yang berunsurkan kegelapan kuasa ghaib, kharomah, rahsia and pertentangan antara dua saudara dalam memperjuangankan kebenaran yang hakiki. Kisah ini berkisarkan tentang Haq, seorang pemuda penyayang dan jujur yang dianugerahkan oleh Allah S.W.T dengan kelebihan kuasa ghaib (Kharomah) dan Badrul (Bad) yang merupakan seorang yang bijak yang juga merupakan adik angkatnya. Haq berupaya untuk mengalihkan objek dengan mengunakan kuasa mindanya.

Satu kemalangan telah berlaku berpunca daripada kedegilan Bad yang menyebabkan kematian ibu kandung Haq di depan mata mereka semasa mereka kecil. Dengan ini, jaringan rahsia, rasa bersalah dan cemburu mula berkembang. Beberapa tahun kemudian, sekembalinya Haq dari belajar diluar negara, beliau disambut dengan penuh kegembiraan kecuali daripada Bad, yang tidak berpelajaran tinggi, lebih suka menghabiskan masanya bercampur dengan samseng kampung daripada mengusahakan perusahaan ladang dan pertanian milik keluarga.

Ini merunsingkan Haq and bapanya, Haji Ibrahim yang bukan sahaja mendidik Bad seperti anaknya malah mengambil kedua orang tua Bad untuk bekerja dengannya. Bad kesal, dia hanya menyalahkan takdir dan keadaan dan mempersoalkan kenapa Haq mempunyai kuasa sedangkan dia hanya seorang anak kepada pembantu rumah. Bapa kandung Bad telah lama menderita sakit meninggal dunia walaupun berkali–kali cuba dirawati oleh Haji Ibrahim.

Haji Ibrahim juga terkenal dalam masyarakat, dianugerahkan Allah untuk merawat penyakit. Bad menjadi lebih marah kerana kegagalan bapa angkatnya itu menyembuhkan penyakit ayahnya dan juga kepada takdir kerana dia tidak mempunyai kuasa untuk mengubah keadaan sekelilingnya. Dengan kemarahan ini jugalah beliau menyalahkan semua orang dan Tuhan, malah telah bersekongkol dengan ilmu hitam dan syirik kepada Allah.

Bad lalu menghilangkan diri. Masa berlalu, Haq telah menceritakan segala–galanya tentang kematian ibunya kepada ayahnya semasa Haji Ibrahim sakit tenat. Kepulangan Bad ke kampung semasa hari pengkebumian Haji Ibrahim mengejutkan semua pihak. Bad, kemudian telah membawa Haq dan pembantunya Aina ke kota lalu mengambil Haq sebagai rakan kongsinya.

Di kota, barulah Haq tahu bahawa Bad mempunyai empayar perniagaan yang besar lagi kukuh. Di situ juga Haq telah berkenalan dengan Zahra yang merupakan pembantu Bad yang mengoda dan materialistik. Bad telah memperkenalkan Haq tentang dunianya yang penuh kekayaan, kekuatan dan kehausan kuasa. Pada masa yang sama, Haq telah tertarik kepada kejelitaan Zahra walaupun dia tahu tentang perhubungan antara Zahra dan Bad.

Haq mula dapat menghidu kehadiran kejahatan yang bersembunyi di dalam diri Bad dan kebenaran tentang kematian Haji Ibrahim juga terserlah. Bad juga telah menunjukkan belangnya. Haq terpaksa mencari kekuatan dan keberanian untuk berhadapan dengan kebenaran dan keputusan itu akan merubah hidup mereka selama- lamanya.


Review :

Aku malas nak tulis panjang2.. haha.
- Sinematografi memang smart. cantik, kata orang dah macam klip video lagu plak.
- Idea filem ni dah bagus, tapi kurang kreativiti untuk mengolah idea. (cewah aku)
- Jalan cerita ok, tapi susunan cerita tu susah nak paham sket.
- Banyak persoalan yang tergantung dan xde penjelasan. Ada jgk bnde2 yg tak perlu.
- Ini sepatutnya filem aksi, tapi kurang aksi dan banyak pulak babak2 slow dan jiwang. Ditambah pulak dengan efek fade in/ fade out, merimaskan, merosakkan mood teruja dan berdebar2. (Dont u know bout adrenalin guyz?)
- Kesimpulannya, aku suka filem jenis camni.. xde la asyik2 cerita jiwang, lawak bodo je.. Tapi filem ni kena banyak belajar lagi, banyak benda boleh diperbaiki.
- Aku kasik rating : 3/5



Download :



08 March 2011

Eminem My Name Is Backward Message

Korang tau tak lagu Eminem - My Name Is, kalau korang main kebelakang, ada mesej tersirat?

Pada bahagian permulaan lagu kalau play forward (kedepan) liriknya jadi macam ni :

Hi, my name is, what
My name is, who
My name is, (scratching)
slim shady

Hi, my name is, what
My name is, who
My name is, (scratching)
slim shady

Tapi kalau korang play backward (kebelakang) :

It is slim (scratching)
It’s Eminem, ohw,
It’s Eminem, tahw,

It is slim (scratching)
It’s Eminem, ohw,
It’s Eminem, tahw,

Ada banyak lagi penyanyi dan lagu2 yang mempunyai maksud tersirat apabila main kebelakang. Kadang2 ada yang sengaja dan ada yang tak.
Ada juga yang sengaja membuat maksud2 yang buruk dan diletakkan secara tersirat dalam lagu seperti mencarut, pemujaan, kesyaitanan, dan lain2.

But why? Ada orang cakap maksud2 tersirat ni akan masuk kedalam minda secara senyap2 tanpa disedari. Jadi mungkin mereka nak menyebarkan fahaman, pengaruh, promote satanism,dan lain2.

imak irad naikeS

07 March 2011

Wanita kebaya merah?

Aku bukannya jenis terlalu penakut atau terlalu berani bila berkaitan dengan kisah2 hantu ni. Aku average je.. bersederhana gitu.
Tapi yang boleh buat jadi risau kalau jumpa hantu ni sebab terkejut je. Bayangkan kalau orang tu sakit2, jenis lemah semangat, lemah jantung ke kalo terkejut, pergh.. buleh bawa maut tu.
Lagi satu orang yang tengah bawa kenderaan.. tak kira la moto lori kereta ke.. terkejut tengok hantu sampai terlibas stereng ha.. tak ke naya.

Antaranya citer pasal hantu kebaya merah sampai kemalangan tu..


'Wanita kebaya merah' nyaris bawa maut


SUNGAI PETANI - Gara-gara terkejut ternampak kelibat 'wanita berkebaya merah' melintas jalan, seorang lelaki nyaris maut apabila kereta dipandunya terbabas dan terbalik di susur keluar Plaza Tol Sungai Petani Utara dekat Sungai Lalang di sini kelmarin.
Walaupun bernasib baik tidak kehilangan nyawa selepas kereta Perodua Kancil miliknya remuk teruk, pemandu kereta yang hanya mahu dikenali sebagai Chan, 51, kebingungan memikirkan tragedi itu.

Semasa kejadian pukul 6.45 petang, Chan yang telah berkahwin dalam perjalanan pulang ke Taman Bandar Puteri Jaya di sini selepas melawat keluarganya di pekan Ko'bah, Pendang.

"Semasa tiba di selekoh berhampiran susur keluar plaza tol itu, hujan renyai-renyai dan saya menaikkan cermin tingkap.

"Pada masa sama, seorang wanita muncul dari celah pokok bunga yang ditanam di kiri jalan terus melintasi kereta saya dalam keadaan melenggang-lenggok sehingga menampak betis sambil tersenyum memandangnya.

[5 Februari 2009]


SUNGAI PETANI - Siapa wanita berkebaya merah yang melintas jalan hingga menyebabkan seorang pemandu lori parah manakala kelindannya cedera ringan apabila lori yang dipandu terbabas sebelum menjunam jatuh dekat kawasan Taman Perumahan Taman Keladi semalam.
ORANG ramai melihat lori yang terjunam jatuh dari Lebuh Raya Utara-Selatan di kawasan Taman Perumahan Taman Keladi, Sungai Petani semalam.

Ketika kejadian pukul 8.15 pagi itu, pemandu lori terbabit, Mohd. Sobri Shaari, 42, dan kelindannya yang dikenali sebagai Atan, 37, sedang dalam perjalanan dari Bukit Kayu Hitam menuju ke Bagan Ajam, Butterworth.

Menurut Atan, ketika kejadian dia sedang berbual dengan Mohd. Sobri berkaitan dengan seorang wanita yang ditemuinya di Bagan Ajam.

"Ketika rancak bercerita, Mohd. Sobri tiba-tiba menekan brek lori sambil mengatakan ada seorang wanita berkebaya merah melintas di tengah jalan di Kilometer 105.8, Lebuh Raya Utara-Selatan.

"Oleh kerana ketika itu lori dipandu agak laju, Mohd. Sobri hilang kawalan menyebabkan lori terbabas sebelum menjunam jatuh dari ketinggian 10 meter ke atas sebatang jalan di kawasan Taman Perumahan Taman Keladi," dakwanya semasa ditemui di tempat kejadian semalam.

Sebelum ini Kosmo! pernah melaporkan seorang pemandu kereta Perodua Kancil nyaris maut selepas kereta yang dipandunya terbabas sebelum terbalik ketika cuba mengelak daripada melanggar seorang wanita berkebaya merah yang melintas jalan di susur keluar Plaza Tol Sungai Petani Utara, berdekatan Sungai Lalang.

[20 April 2009]


En.Mohd.Fitri tidak menyedari ada imej 'lembaga' berbaju merah di belakang isterinya
di stesen minyak R & R Gurun sehinggalah gambar ini dimuat turun semula semalam

13 Mei 2009, Gurun - Seorang guru bahasa Arab, En.Mohd.Fitri Mohamad, 29 tahun, tidak dapat melupakan keanehan yang beliau sekeluarga alami ketika bercuti selama tiga hari ke Cameron Highlands dan Kuala Lumpur minggu lepas. Sepanjang percutian itu, guru Sekolah Yayasan Islam Perlis, Kangar itu mendakwa anak saudaranya yang berusia dua tahun yang menaiki kereta Proton Wira yang dipandunya berperangai aneh apabila asyik menangis. Tidak cukup dengan itu, beliau juga mendakwa keretanya terasa begitu 'berat' dan beliau ternampak kelibat 'lembaga' semasa berhenti di Padang Besar.

"Sepanjang perjalanan selepas itu, kereta saya terasa berat semacam sehingga kos minyak dari Kuala Lumpur balik Perlis mencecah RM100 sedangkan biasanya dalam lingkungan RM60 sahaja" katanya. Sewaktu dia menurunkan abangnya di Felcra Lubuk Sireh, Padang Besar sebaik habis cuti pada Isnin lalu, Mohd.Fitri mendakwa ternampak kelibat satu lembaga keluar dari keretanya.

Gambar ini dirakamkan di stesen minyak yang sama di Lebuh Raya Utara-Selatan
dekat Gurun tidak lama selepas imej 'wanita berbaju merah' itu kelihatan

Namun, peristiwa paling mengejutkan mereka ialah kemunculan imej 'lembaga' yang kelihatan seperti wanita berbaju kebaya merah yang dirakam dalam sekeping gambar di sebuah stesen minyak di Hentian Rehat & Rawat (R & R) Gurun arah selatan sewaktu mereka memulakan percutian pada Jumaat lalu. En.Mohd.Fitri mengakui semasa mengambil gambar isterinya, Pn.Shatini Shahidan, 28 tahun, yang berdiri di sebelah kereta mereka pada pukul 5.30 pagi itu, tiada sesiapa dilihat berjalan di belakang Pn.Shatini. Lembaga itu muncul dengan wajahnya kabur dan berambut panjang.

"Saya membaca ayat Kursi bagi memastikan kami tidak terus diganggu," ujarnya. Peristiwa itu kemudian dilupakan sehinggalah dia melihat semula gambar yang dirakam di stesen minyak itu menggunakan kamera digital Nikon milik majikan isterinya. "Berdasarkan gambar itu dan pengalaman saya melihat kelibatnya, ia amat mengerikan iaitu seakan-akan muka beruk dengan pipi lebar dan mulut muncung panjang serta berambut panjang," ujarnya. Sementara itu, Pn.Shatini yang merupakan seorang kakitangan Universiti Malaysia Perlis (UNIMAP) memberitahu, ketika gambar itu diambil, beliau tidak berasa sesuatu yang aneh pun.

Kejadian yang mereka alami itu berlaku hanya kira-kira 20 minit perjalanan dari lokasi dua kemalangan jalan raya yang berlaku pada tahun ini di Sungai Petani. Kemalangan itu membabitkan seorang pemandu kereta Perodua Kancil yang cedera parah pada 5 Februari 2009. Ia diikuti dengan insiden seorang pemandu lori serta kelindannya cedera apabila kenderaan mereka terbabas di Kilometer 105, Lebuh Raya Utara-Selatan dekat Sungai Petani pada 19 April 2009. Dalam kejadian tersebut, kedua-dua mangsa mendakwa yang mereka ternampak dan cuba mengelak kelibat 'wanita berkebaya merah' yang dilihat melintasi lebuh raya itu.

~ Tapi kita kena ingat, semua makhluk tidak dapat berbuat apa2 tanpa izin Allah.
~ Aku ada lagi pengalaman seram lain tapi malas nak tulis plak.

Ref :

06 March 2011

Makcik & Tong Gas yang Seram

Korang pernah dengar cerita hantu pasal seorang mak cik dan tong gas? Meh aku cerita.

Jeng jeng jeng.. Kejadian berlaku pada tahun 2006 di Kedah.

Dulu lepas SPM bosan2 lepak aku pun cuba2 la carik kerja.. Dan dapat la aku kerja di satu kompeni ni, aku masuk bahagian marketing..
Kerja aku ni memang penat sikit sebab terpaksa banyak berjalan.. Kadang2 kitorang jalan sampai ke Perancis (Ok dah tipu sangat) tapi tak apa la kan sebab kata orang tua-tua.. jauh berjalan, luas pemandangan, banyak pengalaman..

Tapi dalam banyak-banyak pengalaman tu, macam biasalah kat dunia ni ada yang best, ada pulak yang tak best..

Nak dijadikan cerita, satu hari aku dan lg sorang brader, nama dia Shah, kiranya kami dua orang la kne kuar ke satu kawasan ni.. kat area2 kedah jugak. Aku tak ingat lokasi secara spesifik tapi lebih kurang kawasan antara Yan ke Jemerlang. Maka dengan berbekalkan kereta Nissan Frontier, kami pun bertolak.

Disebabkan kami kena meng'explore' semua kawasan disitu maka kami pun masuklah ke satu jalan kampung ni. Jalannya taklah besar sangat, muat untuk satu kereta jek. Kalau dua kereta kecil nak lalu pun terpaksa berhimpit lah. Tiba2 kitorang ternampak sorang makcik ni, umur dalam 50 lebih. Sebelah dia ada budak kecik dalam lingkungan 10 tahun, maybe anak atau cucu makcik tu.

gambar sekadar hiasan. source : raydrevil

Mak cik tu tengah tarik tong gas dalam hujan. Masa tu ada hujan sikit, tapi taklah lebat sangat, hujan renyai-renyai camtu je. Kitorang pun macam kecian la pulak tengok makcik tu tarik tong gas tengah2 hujan..
So kitorang pun apa lagi.. sebagai generasi pemimpin masa hadapan kami dengan hensemnya meng'offer a ride kat mak cik tu.. (pergh bersepah bahasa)
Tapi makcik tu menolak dengan baik.
"Takpe lah nak.. dah dekat dah ni,"

Lepas 2-3 kali pujuk namun makcik tu still menolak, so kitorang pun taknak lah paksa2 orang. Kitorang pun jalan la. Disebabkan depan macam dah takde apa2 lagi, kitorang pun nak berpatah balik. Brader Shah pun nak membuat pusingan 3 penjuru utk berpatah balik. (U know.. belok ke kanan, gostan, patah balik, macam amik lesen keta tu)

Baru je Shah membelok ke kanan tiba2 dia cakap kat aku - "Eh mana makcik tadi tu pergi?"

"Dah sampai rumah agaknya," jawab aku selepas tengok makcik tu tiada di jalan tadi.

"Oh.. takpelah kalo camtu."

Lepas tu dia pun mendiamkan diri. Aku pun ikut diam lah kan.
Shah pun bawak kereta keluar ke jalan besar. Dalam 100 meter selepas keluar dari simpang jalan kampung tadi Shah pun berhentikan kereta kat tepi jalan.

"Kau tahu kenapa aku tanya pasal makcik tadi tu?" tanya Shah.

"Tak, apesal?"

"Masa aku belok nak patah balik tadi, aku tengok makcik tu dah tak ada,"

"Dia dah sampai rumah la kot," Jawab aku.

"Tak mungkin.. Sebab sebelum aku belok tadi, aku tengok cermin pandang belakang. Masa tu Makcik tu ada lagi, tengah tarik tong gas.
"Tapi bila aku belok je, mak cik tu dah takde.. Takkan dia boleh hilang sekelip mata je,"

gambar hiasan

Aku yang mendengar terus jadi seram. Kalau ada orang boleh ilang tetiba tu dah jadi cerita lain dah. Tapi bila fikir2 balik, makcik tu memang pelik. Bayangkan seorang makcik jalan dengan sorang budak kecil, sambil bawak tong gas, ditengah hari dalam hujan pulak tu.. Di jalan yang tak ada orang.. Fuh..

Sampai sekarang aku masih rasa seram sejuk bila terfikir pasal cerita tu. Tapi nasib baiklah tak jadi apa2 lepas tu. Bayangkan kalau time patah balik tu ada tong gas tengah melayang terbang ikut belakang kereta.. Pergh, dapat gas memasak free tuh.

Kami membuat kesimpulan barangkali makcik tu sengaja nak menguji kami yang mengembara ni (ewah.. pengembara la pulak). Disebabkan kitorang offer makcik tu tumpang, maka mungkin makcik tu ingat 'ohh.. baik budaknya diorang ni'
So kitorang pun lulus ujian.

Mungkin makcik tu manusia tapi kitorang yang tersilap perasan, atau mungkin jugak bukan manusia.

~ cerita ni adalah pengalaman sebenar aku dan syah. gambar2 atas ni hiasan je beb.

04 March 2011

Travian Malaysia Blog


Travian malaysia kini dah ada blog.. Dan link aku juga ada disitu~ Huhu.. walopon aku cuma player kecik yang dah jarang main travian sekarang..

Server Travian 4 Malaysia dah ada sekarang.. Tapi aku dah tak larat nak main da..


TRAVIAN 4 20 Februari 2011

Server Travian 4 Malaysia iaitu ts6.travian.com.my akan bermula pada hari Jumaat bersamaan 4 Mac 2011 jam 13:00.

Pra-pendaftaran boleh dibuat pada hari Rabu bersamaan 2 Mac 2011. MY6 adalah Travian versi T4
TRAVIAN 3 24 Februari 2011
Battle Of The King!

Server speed Travian Malaysia iaitu tcx3.travian.com.my akan bermula pada hari Rabu bersamaan 9 Mac 2011 jam 20:00.

Pra-pendaftaran boleh dibuat pada hari Isnin bersamaan 7 Mac 2011. MYX adalah versi T3.6.

Tron Legacy [2010]


Sam Flynn (Hedlund), a rebellious 27-year-old, is haunted by the mysterious disappearance of his father Kevin Flynn (Bridges), a man once known as the world's leading video-game developer. When Sam investigates a strange signal sent from the old Flynn's Arcade -- a signal that could only come from his father-- he finds himself pulled into a digital world where Kevin has been trapped for 20 years. With the help of the fearless warrior Quorra (Wilde), father and son embark on a life-or-death journey across a cyber universe -- a universe created by Kevin himself that has become far more advanced with vehicles, weapons, landscapes and a ruthless villain who will stop at nothing to prevent their escape. Written by Walt Disney Pictures 

Download :



My opinion

Tron Legacy bukannya movie yang akan buatkan aku nak tengok sampai dua kali. Walaupun grafiknya mmg cantik, ngan efek2 3d segala. Malangnya plot citer terlalu simple dan xde "Wow" thingy.
- Tiba2 software menjadi selekeh dan bersepah mak nenek pegi clubbing, enjoy mayb sbb tensen stadi. Gi mabuk2 sket, nari2 sket lol.
- Ape bendenye ngan 'it will change everything in the real world' lor. xde mende pon. reason? jgn cakap saje beb.
- Sebagai sebuah filem aksi, citer ni mcm xde aksi sgt pun. Buat filem mahal2 tapi hasil biasa2 saja lor.
- But then, aku rasa filem ni dibuat utk bebudak. So patut la xseswai ngan aku yg da matured ni. cewah.
- Tron tetibe jd jahat ntah sebab ape kejadahnya.Pastu jadi watak sampingan. lor.
- eye candy. pfft.
- Kostum yang cantik masih sekadar utk hiasan tanpa sebarang fungsi selain disk yg boleh terbang pusing2 (haha). If you wanna make a special suit, then make it SPECIAL.

Filem skang mabuk 3d, tapi jalan cite xde gempak mane pun.

01 March 2011

Menconteng lagi

Pakai photoshop. tangan aku yg kaku ni mestilah lukisan akan jadik x cantek.

Blog Exchange