Welcome to my blog..

Feel free to read/copy anything and please put the reference link to original source.
Share your blog link at the bottom of this page.

my sharing server : http://172.25.169.224/
How to download : http://rionix88.blogspot.com/2011/04/rionix-sharing.html
Other Sharing site : http://rionix88.blogspot.com/2011/01/ump-sharing-links-2.html

buat duit : http://rionix88.blogspot.com/2011/01/buat-ump-sharing-buat-duit.html

How to build server : http://rionix88.blogspot.com/2011/01/kaedah-membuat-ump-sharing-server.html

23 March 2009

Kempen Tutup Lampu

Tarikh : 28 Mac 2009
Masa : 8.30 - 9.30 Malam
Tempat : Dimana2.. Dalam kuboq pun buleh tutup lampu..

Angkara siapa sumer nie? - Natang ni start kt Sydney , pada tahun 2007. Diorang ni mmg ske wat mende plik2 dan tahape2. Kempen ini mendapat sokongan dan amat berjaya (kononnyalah) , apabila hampir 2.2 milion rumah dan kedai perniagaan bersama-sama menutup lampu. Setahun kemudian acara ini telah menjadi macam pesta sronok2. Acara ini diraikan , sebagai satu simbol harapan kepada satu perubahan.

Kenapa plak nak tutup lampu ?? - Saje jek.. Korang kan tengah boring xtaw nak watpe. So jom kita tutup lampu pastu wat kije dalam gelap. Stadi, makan nasik, wat esemen, ekxperimen, sumenyer leh wat dalam gelap taw x. Pastu nnt ade la plak dak2 jahat nak wat jahat. Mmg org besa wat jahat dalam gelap.

Cuma tutup lampu ke ??
- Ya , hanya tutup lampu selama 1 jam ( 60 minit ). Termasuklah lampu henpon, lampu peti ais, lampu picit, lampu jalan, lampu isyarat, dan lampu sang kelip2 pun kne tutup. Dan dalam kegelapan ini , mungkin kita boleh berfikir betapa sumber tenaga itu seharusnya diguna dengan baik, dan bukan untuk dibazirkan (ye la sgt nak pikir.. siang2 bkk seratus bijik lampu tp xde org). Korang tutup lampu je taw. Bukak kipas laju2, bkk aircon tahap dewa, bukak tv, peti ais, komputer, dan segala menatang lain. Ingat, lampu sahaja tutup.

Boleh ke saya buat benda ini ??
- Sudah tentu boleh . Hanya memerlukan hujung jari ,
[Untuk menutup suis lampu ] kita akan mampu mengubah nasib Bumi ini (ubah bumi.. nnt bumi leh jadi petak) . Dengan hanya menutup semua lampu selama 60 minit , kita telah membawa harapan baru terhadap masa depan Bumi (ala.. mcm cite superman tuh...) .

Apa matlamat untuk tahun ini ??
- Tahun ini , diharapkan sebanyak beribu2 juta billion umat manusia yang bertaburan di lebih 1000 buah kotaraya .
(edit : alamak, ayat tergantung)

Siapa lagi yang saya nak ajak ??
- SEMUA !!! - Kalo korang wat sensorang mesti org igt korang gila nyer lah sbb wat kije pelik2. Kalo wat mende pelik ramai2, nnt org yg xwat lak akan dianggap pelik. Simple teori. Kita boleh bersama-sama girlfriend, awek, pompuan simpanan, bini no 2,3,4, dan tahape2 agi (kalau korang lelaki) merayakan 1 jam tanpa cahaya ini. (aku x ajak korang wat jahat k!)

Jadi apa saya nak buat sekarang ??
- Mari , kita war-war (ape? perang2?) kan kempen ini kepada semua. Bersama-sama, kita akan membuat satu perubahan yang amat besar (sama besar ngan lampu ke) . Kepada alam yang menjadi tempat tinggal kita selama ini .Sehingga kini sudah hampir 538 kota di 75 negara , sudah menyertai Earth Hour 2009. Jumlah ini semakin meningkat dari hari ke hari , menunjukan bahawa semua pihak sudah mula memberi sokongan. Lihat , mudah bukan..kita cuma perlu percaya. "Imaginaasiiii..." Dengan hanya berkerjasama diantara satu induvidu kepada induvidu yang lain , kita akan melihat SATU KUASA besar yang akan membawa perubahan. Apa yang penting? KERJASAMA!!!

Kesimpulan aku : Lantak korang la nak wat pape pun. Tapi bagi aku, tujuan lampu dicipta ialah supaya dapat bukak lampu waktu malam kecuali waktu tidoq. Bek tutup air cond agi bagus. Korang taw x, berapa banyak sgt letrik yg gne utk lampu? ciput jek. Banding ngan air-condisyener yang gne letrik tahap dewa. So what???
Akhir kata, berfikirlah secara rasional agar anda menjadik manusia.
Chiaw.

-Rionix-

2 comments:

  1. hakhakha..aneyh cara mgajak..tp bgus..:D

    ReplyDelete
  2. ha.. tujuan kempen adalah untuk bagi kesedaran.. setiap orang mungkin berkempen dgn cara berbeza tapi matlamatnya sama..

    Apa2 pun, kita kena tahu berlaku adil. Jangan kita buat sesuatu secara melampau sehingga menyebabkan kezaliman berlaku.

    Peace~

    ReplyDelete

Blog Exchange